Det här med eget rum...

Ja nu har det gått några veckor sedan vi flyttade in Liam i hans rum. Men jag måste tyvärr säga att det går sådär för honom att sova där inne. När han sov i vårt rum så hade vi som rutin att lägga ner han i sängen med napp, snutte och speldosa sedan så somnade han oftast själv där (ibland fick man sitta och sjunga lite och hålla en hand på honom). Men det var nästan aldrig något problem när han skulle sova. Men nu när han blivit lite större så har han blivit lite mer lättväckt. Christofer snarkar och så vaknar han ibland till när någon av oss vände på oss och det prassalde i täcket. Så vi beslutade oss för att flytta in honom i eget rum. Samtidigt som vi flyttade in honom så sänkte vi sängen med så att han inte kan ramla ut om han skulle resa på sig.
Men nu vill han inte somna i sin säng. Känns som vi försökt med allt, sjunga, lampa tänd, öppen dörr, sitta och klappa på honom ja allt man kan tänka sig. Så det brukar sluta med att han skriker helt hysteriskt även att jag är i rummet så då tar jag upp honom (det gör ont i mammahjärtat att se honom så ledsen), lägger oss i vår säng och där somnar han jämte mig på bara några minuter. Vissa nätter har han fått sova mellan oss men oftast så bär vi in honom sovandes till sin säng, men han sover jätteoroligt. Han vaknar flera gånger under natten, ibland hjälper det att bara sätta in nappen så somnar han om men oftast så vill han inte somna om i sin säng utan vi har fått ta in honom till oss.
Usch jag tycker inte det känns bra, jag vill inte att han ska se sitt rum som något negativt. Och när han skriker och jag plockar upp honom så lär jag ju honom att "skriker jag så kommer mamma eller pappa och plockar upp mig". Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Flyttade vi kanske in honom för tidigt (att han inte är mogen för det, men vi tänker lite att ju äldre han blir desto mer medveten blir han ju att han sover i eget rum), ska vi kanske flytta in hans säng till oss igen? Vi vill inte att han får som vana att sova mellan oss (vi vet ju att han sov så himla bra i sin säng innan..). 
Men alla nätter har inte varit katastrof, han har somnat i sin säng i sitt rum, både när jag suttit jämte honom och när jag gått ut efter en liten stund. Och han har sovit större delen av natten några gånger i sitt rum också.
 
Jag är öppen för förslag så är det någon av er som har några bra tips så säg gärna till.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Madde :) tack för ditt avtryck på min blogg! Jag har skrivit svar under din kommentar.

Kram på dig

2013-01-04 @ 11:03:29
URL: http://Lisajadeholt.blogg.se
Postat av: Theres

Hemskt när sömnen blir kaos. Det kan vara att det var två förändringar samtidigt (sänkt säng + eget rum) hur är det under dagen, sover han i sin säng då? När Julia hade en sådan period så testade vi att ta upp och stå och vagga henne i mökret jämte hennes säng tills hon var tyst sen lägga ner henne. Vi har även testat 5 min metoden då hon krånglade som mest och vi var helt slut. Han är nog inne i en utvecklingsfas så jag tror att det kommer gå över, men man blir helt slut när sömnen blir lidande. Testa att sätta in en cd spelare eller så som spelar lite vaggvisor? Kram på er.

Svar: ja vi får kämpa på här hemma;) Tack för lite tips=)Kram
Madeleine Carlsson

2013-01-04 @ 11:58:11
URL: http://erelts.bloggplatsen.se
Postat av: Linda Blom | bebis i magen ♥

Vad roligt att se tavlor från min lilla webshop här i bloggen :D Och dessutom en i headern också! Glad jag blir : )

Svar: Ja vi gillar verkligen tavlorna, Framförallt Liams doptavla som vi fick i present! =)
Madeleine Carlsson

2013-01-10 @ 21:43:25
URL: http://lindablom.se
Postat av: Linda Blom | bebis i magen ♥

Det glädjer mig såå : )

2013-01-10 @ 22:06:04
URL: http://lindablom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0